torsdag 28 juli 2016

Den som gapar efter mycket, kan sätta i halsen

Mina op-ed-rader betitlade ”Man ska leva för varandra…” väckte inte så litet intresse. Som alltid när jag publicerar mig, skulle min kollega Björn Ranelid skriva. 
Jag skall underlätta för dig förståelsen av de kommande raderna genom att summariskt berätta vad ”Man ska leva för varandra…” handlar om, men för en fördjupning av din upplevelse vill jag gärna hänvisa dig till att du själv bekantar dig med krönikans hela innehåll och budskap. 

I den största av Jönköpings matvaruhus hittades en fågelspindel sittandes på en frukthög för någon vecka sedan.
Sagda spindel beslutade sig att berätta varför den genomförde sin matvaruhusaktion och samtidigt passade den på att berätta om sin bakgrund, om dess hemmiljö som människorna totalförstörde, och om sin familj, som samma människor utplånade.  

En häst kan prata så mycket den än vill, en genomsnittlig människa får ändå inte så mycket från dess mun så länge det inte finns en mediator mellan hästen och människan, en som i folkmun kallas mannen som talar med hästar. Nästan varje djurart har en mänsklig förmedlare mellan den och människan, våra tv-kanaler svämmar över av folk som talar hundspråk och förstår sig på hönshjärnor. 
Spindeln som berättade ”Man ska leva för varandra…”, kan visserligen spinna en gripande berättelse, men den kan inte skriva. Därför valde den mig att vidareförmedla hans berättelse, och det gjorde jag.

Som sagt, många hörde av sig. Av olika anledningar. Jönköpings-Posten och SR P4 Jönköping hörde också av sig. Båda ville veta en och samma sak, något som än en gång bevisar att journalistiskt tänkande inte så sällan är stöpt av samma, för demokratin och det fria ordet inte alltför gynnande form. 
Frågan jag ställdes inför var, om det var jag, som placerade spindeln i butiken? 

Läste inte de fina och välbetalda redaktörerna ”Man ska leva för varandra…”? Står det inte i den hur spindeln tog sig till butiken? Står det inte tillräckligt klart och tydligt? 

Hej J-P, hej P4 Jönköping. Vill ni att jag berättar hur den lilla leksaken som finns inkapslad i Kinderägg kom dit, trots att ingen lucka eller en liten dörr syns?
Det kan jag göra. Men först tillbaka till den viktigaste frågan kring spindeln i ”Man ska leva för varandra…”

Spindeln berättade i ”Man ska leva för varandra…” om sin bakgrund, om dess hemmiljö som människorna totalförstörde, och om sin familj, som samma människor utplånade. Det är frågor kring denna och liknande händelser ni frågvisa och grävande journalister borde ställa, kamrater redaktörer. Då skulle jag vara hur vältalig som helst. Eftersom jag med egna ögon har sett hur människans gränslösa destruktivitet kan ställa sig över andra varelser, inklusive människor.  

Phone no 073 589 00 19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar