lördag 18 februari 2017

Äventyret med FOREX Banks betal- och kreditkort fortsätter

Förra året kom min bok ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt” ut,  ISBN 9789175910932. Det var aldrig min avsikt att skriva den, men när FOREX Bank med sin ihärdiga inkompetens och urusel service pressade mig mer och mer, skrev jag först en och efter ett tag ett antal tidnings- och tidskriftsartiklar, som blev fler och fler och så småningom uppmanades jag att samla dessa till boken ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt”. Denna kan lånas på ett stort antal bibliotek, och naturligtvis kan den även köpas hos olika bokhandlare, företrädesvis på nätet. Exempelvis hos Bokus http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?authors=Vladimir%20Oravsky
”Vad betyder FOREX bank och annat skämt” är min absolut dyraste bok av samtliga 80 stycken, den kostar över 200 svenska riksdaler. Det är enligt mitt förmenande för mycket för en bok, men, återigen enligt mig, är samtliga avgifter som man betalar till vilken bank som helst, men speciellt till FOREX Bank, också överdrivet stora. Alldeles för stora. Det finns således en växelverkan mellan en oskäligt hög prissättning på boken ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt” och de priser som FOREX Bank tar för sina tjänster och otjänster.
Min förläggare skulle lätt kunna halvera priset på ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt”, till och med sänka det med upp emot 80 procent, men både han och jag tänker att i vår värld är det efterfrågan som styr priset, och så länge det finns en hel del folk som är villiga att betala över 200 kronor för ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt”, så får det väl göra det.
Och folk köper den, inte minst bankfolk. 
Nyligen var jag och en av Sveriges största banker oeniga om en avgift som jag menade att jag inte borde betala. Det som avgjorde oenigheten till min favör, var att bankens chef var välbekant med boken ”Vad betyder FOREX bank och annat skämt” och kopplade ihop den med mitt namn.

Nu till mina nya äventyr med FOREX Banks betal- och kreditkort, som, verkar det som, kommer att resultera i en ny bok. 
Jag hoppar över småtjafs jag hade med kortet i exempelvis Riga och på väg dit, utan jag går direkt på mitt besök på FOREX Banks Jönköpingskontor på Västra Storgatan 6, den 26 januari 2017. 
Jag skulle beställa en ny pinkod, eftersom den som jag försågs med vägrade att samarbeta. Efter att det blev min tur, och min kölapp överensstämde med nummerpresentatörens tal över kassa 1, tog en välkomnande tjej hand om mig och mitt ärende. Sedan ringde hon någonstans, angav mitt personnummer och berättade vilket FOREX-kort mitt ärende gällde. Hon lyssnade koncentrerat på vad människan på andra sidan telefonuppkopplingen hade att säga, och sedan lade hon på luren och bad mig att ge henne mitt bankkort, något som jag lydigt gjorde. Med bankfolk vet man aldrig, en enda felaktig rörelse kan förorsaka ett starkt oönskat resultat, tänkte jag, omgiven av en miljö som med sina riktade övervakningskameror och pansarglas och låsta dörrar, påminner mer om hårdbevakade fängelser än bankernas öppna landskap. Hon tog mitt kort, hämtade en sax, särade på dess vassa gap, och var på väg att klippa itu det. ”Ho, ho, ho!” ropade jag som en annan Jultomte, och damen bakom det skyddande pansarglaset sade torrt, ”Du är inte kund hos oss, det här kortet är ogiltigt!”. Jag såg mig redan bakom lås och bom som en bedragare som förfalskade ett FOREX Banks betal- och kreditkort och nu med list, försökte sig på att tillskansa sig en laglig och fungerande kod till det. 
Men på FOREX Bank är det inte bara väggar och övervakningskameror som har ögon och öron, utan även FOREX anställda. En man som satt bakom kassörskan, lika vaksam och lika snabb som en scout, överhörde samtalet och blandade sig in i denna allvarsamma situation. Han kände igen mig som mannen som skriver om det som han tycker är fel, och tack vare denna igenkänning, räddade han kortet. Jag undrar om det på FOREX Banks kontor finns en affisch med mitt foto på och påskriften ”Wanted!”? Mannens namnskylt skvallrade om att han hette Kamyar, och hans handling avslöjade att han visste hur man bemöter en kund. Även han ringde upp någon, sade sitt namn Kamyar Attarian, läste upp några säkerhetsnummer, berättade vad saken gällde och två minuter senare, berättade han för mig att inom tre, fyra dagar skulle jag få en pinkod, vilken jag även fick. Den fungerar.

När detta problem var ur världen, som ett brev på posten, kom ett brev på posten, en räkning från FOREX Bank. På den stod det ”Lägsta belopp oss tillhanda senast 2017-02-28, 0,00”, alltså samma missledande avisering som Konsumentverket och TV-programmet Rapport varnade för och kritiserade, den 13 februari d.å. 
Kostnadsställningen på mitt kort är nämligen minus 225 kronor. 
För vad? Årsavgift.
Och nu kommer vi till det intressanta. Uppgörelsen som FOREX Bank gjorde med mig var att jag i fortsättningen slipper att betala årsavgift, som kompensation för allt det smutsiga obehag som FOREX Bank släpade mig igenom under flera månaders tid. 
Jag ringde omedelbart till FOREX Bank 0771222221 men efter en bra stund, gav jag upp och cyklade till Jönköpingskontoret på Västra Storgatan 6. Jag hade tur att Kamyar Attarian var i tjänst. Han lyssnade på vad jag hade att framföra och ringde ett telefonnummer. Och han väntade och väntade och jag med honom, på andra sidan skranket. Precis när jag ville lämna lokalen, fick han någon på tråden. Han framförde vad saken gällde och människan på andra sidan luren, kunde se att förra årets årsavgift var struken, att jag slapp betala den. Icke desto mindre, var han/hon ovillig att stryka det här årets årsavgift, om jag inte berättade vem det var jag kom överens om denna lösning. 
Det ville jag inte berätta. Varför? Eftersom bevisbördan ligger hos FOREX Bank. Eller kan vem som helst på FOREX Bank stryka bort vilken avgift som helst, utan att efterlämna en synlig signatur efter sig? 
Naturligtvis inte. FOREX Bank vet lika bra som jag, vad kvinnan som kom med förslaget om de slopade årsavgifterna heter … Men FOREX Bank hoppas att jag inte kan ta fram hennes namn och därmed skulle vara avtalet ur världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar